tirsdag den 6. marts 2012

Vulkanen Santa Maria

-aka. Saras soendag i helvede ;-)
Soendag den 26. februar skulle Sarah og jeg bestige en 3800m hoej vulkan med skolen. Xela ligger i 2400m´s hoejde, saa det var en lille stigning paa 1400m. Vi havde godt nok hoert, at det var en af de stejleste vulkaner i omraadet, men vi lod os ikke skraemme. Det gik dog saa galt inden, at Sarah blev syg og ikke kunne deltage. Dette betoed, at jeg fandt mig selv paa skoelen en soendag morgen kl 6 med hvad der lignede 4 fyre i noget bedre i form end mig. Dette betoed, at jeg brugte de naeste 3(!) timer gaaende op ad en stejl vulkan, der skulle have taget 4 timer at gaa op ad - for normale mennesker vel at maerke.
Overvejede flere gange paa vejen at stoppe eller vende om, men det ville jo virkelig vaere pinligt at indroemme, at jeg ikke kunne klare det. Saa 9.30 naaede vi toppen og hvor var det bare flot. Vi havde 360gr udsigt og blot en smule skyer, der laa over den mindre, aktive vulkan. Fra toppen kunne man hoere, at der var gang i den anden vulkan og vi kunne se smaa askeskyer komme op gennem skydaekket. Det var altsaa en helt fantastisk foelelse at staa der "paa toppen af centralamerika". Nedturen var dog om muligt ligesaa slem som turen op. Den tog to timer og var vildt haard, da vulkanen var utrolig stejl. Men ned kom vi og vi tog en chickenbus tilbage til skolen. De tre af os, der her var tilbage, besluttede os for at spise frokost (og drikke en masse vaeske) paa vores yndlings cafe "Braveria".
Saa paa trods af at dagen havde vaeret utrolig haard, var det dog naesten det hele vaerd til sidst.

Paa vej op ad vulkanen - sikke en udsigt over bjergene.

Og andre vulkaner.

Fik en af de andre til at tage et billede af mig, saa jeg kunne bevise jeg havde lidt paa vej op ;-)

Paa toppen af Santa Maria sad en masse lokale (mayaer) og sang.

Mig paa toppen af Santa Maria med min bedste ven paa dette tidspunkt - en coca cola.

En askesky steg op fra hvor den aktive vulkan gemte sig under skydaekket.

Toppen med udsigt over bjergene og Xela anes til hoejre i billedet.

Xela set fra toppen.

Paa vej ned fik jeg dette billede af volkanen. Puh, den var altsaa stejl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar